ماکاروني سبوس‌دار به جاي نان و برنج


 

نويسنده:دکتر ميترا زراتي*




 
بعضي‌ها ماکاروني را خيلي کم ‌مصرف مي‌کنند؛ چون فکر مي‌کنند چاق‌کننده است. اين ماده غذايي جزو گروه نان و غلات محسوب مي‌شود که از ماکاروني، پاستا، نان، برنج و رشته‌فرنگي تشکيل شده که همگي منبع نشاسته‌اند. هيچ فرقي بين اين خوراکي‌ها وجود ندارد و هر کدام اگر به مقداري بيش از نياز بدن مصرف شوند، قطعا چاق‌کننده‌اند. در واقع، مهم ميزان کالري دريافتي است؛ نه نوع غذاي دريافتي.
به طور کلي، توصيه مي‌شود در طول روز برحسب نياز، سن و وزن‌تان، بين 6 تا 11 واحد نان و غلات مصرف کنيد و هر فرد برحسب ذايقه مي‌تواند 2 تا 3 واحد آن را به ماکاروني اختصاص دهد. لازم است همين‌جا اضافه کنم که نصف ليوان ماکاروني پخته معادل يک واحد از اين گروه محسوب مي‌شود. در طول هفته، خوردن آن مي‌تواند جايگزين نان يا برنج شود اما دانستن اين نکته لازم است که در نان، ما مي‌توانيم سبوس را دريافت کنيم اما در ماکاروني‌هاي معمولي که اين روزها در بازار موجود است، سبوس وجود ندارد. به همين دليل توصيه مي‌کنم در صورت امکان، ماکاروني با آرد سبوس‌دار تهيه و ميل کنيد. در ضمن، بهترين موادي که مي‌توان همراه با ماکاروني استفاده کرد، ترکيبات پروتئيني است زيرا ماکاروني خود از گروه نان و غلات است و زماني که با پروتئين مصرف مي‌شود، کامل خواهد شد. اين پروتئين مي‌‌تواند مشتمل بر پنير، سويا، گوشت چرخ‌کرده، مرغ يا تن‌ماهي باشد.

يکي از سنت‌هاي غلط ما ايراني‌ها مصرف ماکاروني با گوشت چرخ‌کرده است و از اين طريق متاسفانه مصرف گوشت قرمز را بالا مي‌بريم و مي‌دانيد که در طول يک هفته، مصرف گوشت قرمز را بايد به دو وعده کاهش داد. بهترين حالت نيز اين است که ماکاروني را با گوشت مرغ يا تن ماهي مصرف کنيم تا هم کامل شود و هم براي کودکان و سالمندان قابل هضم‌تر باشد؛ البته به شرطي که سبزيجات را نيز از ياد نبريد.

پي نوشت ها :
 

* متخصص تغذيه

منبع:www.salamat.com